Volg Sony Nederland

Connectie tussen de zintuigen: hoe muziek onze smaakpapillen kan beïnvloeden

Persbericht   •   jun 18, 2015 15:19 CEST

Onderzoek van hoogleraar Charles Spence laat zien dat voedsel soms beter smaakt wanneer wordt geluisterd naar muziek uit land van herkomst.

Onderzoek van hoogleraar Charles Spence, gerenommeerd experimenteel psycholoog van Oxford University, lijkt aan te tonen dat gerechten ‘met geluid op smaak zouden moeten worden gebracht’. Voor iedereen zijn zout en peper basiselementen in elke keuken, van Michelin-chef-koks tot kinderen. Voedsel kan echter op veel meer manieren op smaak worden gebracht, zoals met muziek.

De hoogleraar testte het idee van ‘voedsel op smaak brengen met bijbehorende muziek'. Een Frans gerecht leek beter te smaken als het werd gegeten onder begeleiding van een Franse accordeon, terwijl muziek van de Italiaanse componist Puccini extra smaak gaf aan een pastagerecht. Deze resultaten werden gereproduceerd voor Duitse, Spaanse en Griekse gerechten.

Charles Spence licht toe: “Met nieuwe technologie zoals Sony’s Multiroom Audio, is er een podium voor het creëren van een multizintuiglijke dineerervaring, waarbij muziek kan worden aangepast in elke ruimte, om de beste smaak naar boven te brengen van wat je op dat moment proeft. Doordat verschillende muziekstijlen in verschillende kamers afgespeeld kunnen worden, of dezelfde muziek in meerdere kamers, biedt de Sony Multiroomtechnologie mensen de mogelijkheid om in steeds verschillende ruimtes te dineren en daarmee zelf te ervaren hoe verandering van sfeer en muziek van invloed zijn op de smaak van het eten en drinken.”

“We proeven met onze zintuigen, niet met onze mond - het is niet onze tong die het eten proeft, het zijn onze hersenen die de mond voorbereiden op smaakervaringen. De omgeving is wezenlijk van invloed op onze culinaire ervaring - muziek kan het gehemelte reinigen, smaak beïnvloeden en veranderen en kan een ervaring versterken. Zo kunnen kleine veranderingen in de omgeving onze eetervaring werkelijk naar een hoger niveau brengen.”

Bevindingen uit het rapport:

  • Wijn en andere dranken die worden gedronken terwijl men naar klassieke muziek luistert, lijken ‘duurder’.
  • Langzame muziek kan ertoe leiden dat smaken langer in de mond blijven. Hoe sneller de muziek daarentegen, hoe sneller de smaak vervaagt.
  • Hoe mooier je de muziek vindt, hoe lekkerder je het voedsel vindt smaken - dit staat bekend als zintuiglijke overdracht. Het idee is dat onze mening over muziek overgedragen wordt op wat we van het eten en drinken vinden.
  • Als een bepaald muziekinstrument wordt gekoppeld aan bijpassend voedsel, krijgt voedsel meer smaak. Er zijn bevindingen die suggereren dat het geluid van een piano een goede match is voor fruit zoals braam, abrikoos en framboos - vermoedelijk vanwege het zoete aspect.
  • Alleen al het geluid van ‘externe factoren’ kan je eetervaring beïnvloeden. Denk maar aan het geluid dat bepaald voedsel maakt als we erin bijten en erop kauwen. Zo kan het krakende geluid van chips je perceptie van versheid versterken. Charles zegt hierover: “In feite hebben veel van onze zintuiglijke ervaringen met eten en drinken een dergelijk effect. Denk bijvoorbeeld aan krokant, knapperig of romig voedsel of het ‘prikken’ in de mond van koolzuurhoudende drank dat we allemaal kennen en heerlijk vinden. Dit is grotendeels afhankelijk van geassocieerde, vaak karakteristieke geluiden.”

Sony heeft onlangs zijn Multiroom audiotechnologie geïntroduceerd, waarmee je volledige controle hebt over de muziek waar je thuis naar luistert. Of het nu een etentje is met vrienden, of gewoon een ontspannen avondje thuis. Door hier compatibele apparaten op aan te sluiten kun je genieten van muziek in alle kamers van het huis. Hiermee kan gemakkelijk de perfecte sfeer voor de gelegenheid gecreëerd worden.

Sony heeft een breed aanbod aan Multiroom streaming audio producten en opties die passen bij de verschillende ruimtes in en om het huis. Van het slanke draadloze speakerassortiment, de draagbare SRS-X77, de High-Resolution Audio SRS-X88 en SRS-X99 tot de AV-receivers STR-DN860 en STR-DN1080, de Soundbars HT-NT3 en HT-ST9, het Hi-Fi Systeem CMT-SX7 en de TV Speaker Base HT-XT3.

Met Google Cast is muziek eenvoudig vanaf de smartphone of tablet via de luidsprekers af te spelen of te streamen via Bluetooth / NFC One Touch.

Sony Corporation is wereldwijd vooraanstaand fabrikant van audio, video, game, communicatie- en informatietechnologieproducten voor de consumenten- en zakelijke markt. Met haar muziek-, beeld-, computerentertainment en online toepassingen heeft Sony de mogelijkheid om wereldwijd een voortrekkersrol te vervullen op het gebied van elektronica en entertainment. Sony rapporteerde een samengesteld verkoopresultaat van ongeveer 75 miljard dollar in het afgelopen fiscale boekjaar, dat eindigde op 31 maart 2014. Meer informatie op de Sony Global Web Site: http://www.sony.net/

Bestanden in de bijlage

PDF-document